مقایسه کره حیوانی با کره بادام زمینی (کدوم سالم تره؟)

زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
مقایسه کره حیوانی با کره بادام زمینی (کدوم سالم تره؟)

منبع چربی در تهیه غذاها از جمله کره، از قدیمی ترین و مهم ترین مواد غذایی در سراسر جهان است. کره به دلیل طعم و عطر خود، به عنوان یک ماده افزودنی غذایی، در بسیاری از غذاها استفاده می شود. در این مقاله از رایکا لاهیج (تولید کره بادام زمینی رائیک) به مقایسه کره حیوانی با کره بادام زمینی می پردازیم.

کره حیوانی حاصل از چربی شیر است و در بسیاری از غذاهای پخته شده مانند کلوچه ها، کیک ها، نان ها، سس ها و غذاهای پخته شده استفاده می شود. کره حیوانی، حاوی چربی های اشباع شده است که مصرف بالای آنها می تواند باعث افزایش سطح کلسترول بد در خون شود و در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد .

از طرفی کره بادام زمینی از روغن بادام زمینی تهیه می شود و حاوی چربی های ناسازگار است. این نوع کره به عنوان جایگزین سالم و مناسب برای کره حیوانی، در بسیاری از غذاها مورد استفاده مورد استفاده قرار می گیرد. کره بادام زمینی حاوی روغن های چرب ناسازگار است که مصرف آن ها می تواند به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در خون کمک می کند. همچنین، مصرف کره بادام زمینی می تواند به کاهش خطر بروز دیابت، حفظ سلامت پوست، کاهش خطر بروز سرطان و افزایش قدرت شناوری بدن کمک می کند.

برخی از خواص مصرف کره حیوانی عبارتند از :

با توجه به اینکه کره حیوانی مملو از مواد آنتی اکسیدان است از بدن در برابر آسیب های سلولی رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابراین یکی از مهم ترین خواص کره حیوانی کمک به تقویت سیستم ایمنی می باشد.

استفاده موضعی و مالیدن کره حیوانی بر بدن موجب لاغر شدن می شود. خوردن کره حیوانی با شکر و خشخاش به شدت باعث اضافه وزن در افراد لاغر می شود.

روغن کره حیوانی محصولی مناسب برای رفع التهابات سطحی، سوختگی خفیف، رفع خراش های پوستی و ترک ها و همچنین تقویت کننده برای پوست صورت و مو است.

همچنین بخوانید: کره بادام زمینی در کجا نگهداری شود، یخچال یا کابینت؟

معایب و عوارض کره حیوانی :

کره حیوانی برای زنان باردار قبل از زایمان مفید است با این حال مصرف کره حیوانی در دوران بارداری می تواند مضر باشد. به همین دلیل است که مردم توصیه می کنند در آغاز ماه بارداری کره حیوانی نخورند. 

اثر کره حیوانی می تواند باعث سوء هاضمه و اسهال شود، زیرا کره حیوانی غذای سنگینی برای بدن است .

اگر مبتلا به سرفه و سرما خوردگی هستید باید از مصرف کره حیوانی دوری کنید زیرا خوردن کره حیوانی می تواند باعث ایجاد سرفه و وضعیت بدتر شود. هرگز کره حیوانی با عسل میل نکنید زیرا برای بدن خوب نیست.

افراد دارای اضافه وزن باید از مصرف بیش از حد کره حیوانی پرهیز کنند، چون به دلیل داشتن میزان چربی بالا برای افراد با وزن بالا مناسب نمیباشد. این در حال ست که کره بادام زمینی در مقایسه کره حیوانی باعث لاغری میشود.

وجود کلسترول و اسید های چرب بالا در کره حیوانی باعث بروز بیماری قلبی و عروقی شده و میتواند سلامت فرد را به خطر بیندازد.

افراد بزرگسال یا کودکانی که از بیماری زردی رنج میبرند باید از مصرف کره حیوانی اجتناب کنند.

برخی از خواص کره بادام زمینی :

کره بادم زمینی بر یک منبع غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین های E و B، اسید فولیک، مس، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روغن های چرب ناسازگار است .

مصرف درست و به اندازه کره بادام زمینی و سایر آجیل ها به افراد کمک می کند تا وزن خود را حفظ کنند یا حتی به کاهش وزن آنها کمک خواهد کرد. مزیت کره بادام زمینی در رژیم تثبیت و کاهش وزن این است که در آن پروتئین و چربی و فیبر وجود دارد که ایجاد احساس سیری می شود که منجر به کاهش مصرف کالری دریافتی خواهد بود.

کره بادام زمینی غذایی نسبتا کم کربوهیدرات است و مقادیر خوبی چربی و پروتئین و فیبر دارد که به حفظ سلامتی و مدیریت سطح قند بدن کمک میکند. با این ویژگی ها می توان گفت که کره زمینی بدون قند افزونی تاثیر قابل توجهی بر سطح گلوکز خون ندارد و در این حالت مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت مفید خواهد بود.

کاهش خطر بیماری قلبی: روغن های چرب ناسازگار حاوی در کره بادام زمینی می توانند به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند که سبب میشود خطر بروز بیماری قلبی را کاهش دهد.

همچنین بخوانید: کره بادام زمینی را با چی بخوریم؟

کاهش خطر بروز دیابت : مصرف کره بادام زمینی می تواند به کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند که می تواند خطر بروز دیابت را کاهش می دهد.

حفظ سلامت پوست: ویتامین E حاوی در کره بادام زمینی می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند و علائم پیری را کاهش دهد.

کاهش خطر بروز سرطان: فلاو ئید های حاوی در کره بادام زمینی می توانند بهپ کاهش خطر بروز سرطان کمک کنند.

افزایش قدرت شناوری: مصرف کره بادام زمینی می تواند به افزایش قدرت شناوری بدن کمک کند که می تواند در تمرینات ورزشی مفید باشد.

کره بادام زمینی یا کره حیوانی؟

اگر بخواهیم بین کره حیوانی و کره بادام زمینی یکی را انتخاب کنیم کره بادام زمینی ارجحیت دارد ولی اگر همین کره را هم زیاد مصرف کنیم کالری زیادی به بدن می رساند و باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد، بنابراین در مصرف کره بادام زمینی هم نباید زیاده روی کرد. اگر تصمیم به مصرف کره بادام زمینی گرفته اید حتما کره بادام زمینی رژیمی استفاده کنید زیرا کره های بادام زمینی رژیمی فاقد مواد افزودنی صنعتی میباشد و از عسل به جای شکر برای شیرین شدن کره بادام زمینی استفاده می شود. ما به شما کره بادام زمینی رژیمی رائیک را معرفی میکنیم که فاقد نمک و شکر است. برای خرید این محصول میتوانید از تیم پشتیبانی سایت رایکا لاهیج راهنمایی بگیرید.

ستاره علیزاده
سه شنبه، 05 دی 1402


نظر شما

متن نظر